Praktische Tips

Tips voor gezondere eetgewoonten

DoorzettingEen kind heeft behoefte aan structuur, ook aan tafel. Maak duidelijke afspraken over waar en hoeveel het eet. Drie maaltijden (ontbijt, middagmaal en avondmaal) en twee tussendoortjes per dag zijn ideaal. Eten doe je bij voorkeur op regelmatige tijdstippen en op vaste plaatsen.

  • Sla geen maaltijden over, vooral het ontbijt niet.
  • Voorzie in een gezonde lunch voor op school (bv. een slaatje of schijfjes tomaat tussen de boterham) en geef dagelijks fruit mee in de boekentas.
  • Geef de voorkeur aan gezonde tussendoortjes zoals fruit of rauwe groenten.
  • Zorg ervoor dat je kind regelmatig op een dag water drinkt.
  • Af en toe iets zoets mag, maar maak daarover afspraken met je kind.
  • Bepaal portiegroottes (bv. een afgewogen potje chips ipv een hele zak tijdens een verjaardagsfeestje, enkel op woensdag).
  • Gebruik voeding niet als beloning of straf.
  • Vermijd dat je kind zich verveelt, dat zet aan tot eten.
  • Betrek je kind bij het bereiden van gezonde maaltijden (bv. samen fruitsalade maken, samen groenten schoonmaken).
  • Eet steeds op een vast tijdstip en aan tafel.
  • Doe geen andere dingen tijdens de maaltijd zoals TV kijken, spelletjes spelen of lezen.
  • Maak van de maaltijd een gezinsgebeuren.
  • Gezonde voeding hoeft niet saai te zijn. Gebruik je creativiteit om voeding op een aantrekkelijke manier te presenteren met leuke kleuren, vormen, smaken, geuren, enz.
  • Laat je kind nieuwe smaken ontdekken. Kennismaken met nieuwe voedingsmiddelen is belangrijk voor de ontwikkeling van een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Tips voor meer beweging

Waarom is regelmatig bewegen zo goed?

  • Beweging zorgt ervoor dat je kind zijn lichaamssystemen (spijsvertering, bewegingsstelsel, enz) beter kunnen functioneren.
  • Beweging maakt je kind fit en zorgt ervoor dat de lichamelijke conditie erop vooruit gaat.
  • Beweging bevordert de fysieke en mentale ontwikkeling van je kind.
  • Sport en beweging verbeteren de lichaamssamenstelling: het zet vetmassa om in spiermassa.
  • Lichaamsbeweging is niet enkel inspannend maar ook ontspannend.

Dagelijks ongeveer 1 uur matig lichamelijk actief zijn, is de aanbeveling voor iedereen jonger dan 18 jaar.

Bij matige lichamelijke inspanningen ademt je kind iets dieper en sneller dan normaal, zoals bij wandelen, fietsen, zwemmen, enz. Het bewegen moet niet één uur lang na elkaar, maar mag gespreid worden over de dag. Zo kan je bv. 2 keer vijftien minuten fietsen en 3 keer tien minuten wandelen. Meer bewegen mag natuurlijk altijd.

Tips voor meer beweging

  • Integreer beweging in het dagelijkse leven: op school, verplaatsingen, thuis en tijdens vrije tijdsactiviteiten. Laat bijvoorbeeld je kind te voet of met de fiets naar school gaan, neem de trap in plaats van de lift, enz.
  • Stimuleer je kind om buiten te spelen met bal, springtouw, rolschaatsen, enz.
  • Probeer regelmatig samen te bewegen: bv. gaan zwemmen, wandelen, fietsen, enz.
  • Zoek een sport die je kind leuk vindt en motiveer lidmaatschap in een sportclub of deelname aan de schoolsportactiviteiten.
  • Indien je kind dit wenst, kun je het inschrijven in de jeugdbeweging.
  • Vermijd periodes van lang stilzitten, onderbreek regelmatig met een moment van beweging.
  • Maak met je kind afspraken over de duur van het kijken naar beeldschermen: tv-kijken of computeren.
  • Wees actieve ouders zodat je kind positieve rolmodellen of voorbeelden heeft. Het beste is om beweging niet uitsluitend te beperken tot sporten, maar de lichamelijke activiteit te integreren in het dagelijkse leven.
  • Indien je moeilijkheden ervaart om je kind regelmatig te laten bewegen kan een bewegingstherapeut je verder helpen. Deze stelt samen met jou en je kind een aangepast bewegingsprogramma op.

En altijd van toepassing:

het belang van belonen en niet straffen; niet belonen met voedsel en niet straffen door afnemen van een sportactiviteit of verplichten tot bewegen.

Het ondersteunen van uw kind in de (sport)activiteiten die het wil ondernemen (veilig van en naar de sportles laten gaan, materiaal voorzien, af en toe gaan kijken,…